Rămâi conectat

Actualitate

Indemnizația pentru creșterea copilului: Cum se calculează, cine beneficiază și ce acte sunt necesare | teiusinfo.ro

Publicat

în

Indemnizația pentru creșterea copilului: Cum se calculează, cine beneficiază și ce acte sunt necesare | teiusinfo.ro

Indemnizaţia pentru creşterea copilului 2015: acte necesare, cum se impozitează, modul de calcul, cine beneficiază de ea Indemnizația de bebelascrestere a copilului reprezinta 85 la sută din media veniturilor realizate in ultimele 12 luni, aceasta valoare fiind stabilita la finalul anului 2012 de Legea nr.166/2012. De asemenea, conform prevederilor instituite atunci, concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor se acorda pentru fiecare dintre nasteri. Aceasta in conditiile in care, pana in octombrie 2012, legea limita acordarea concediului si a indemnizatiei la 3 nasteri.

Modul de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului

Potrivit OUG nr. 111/2010, actul normativ care reglementeaza regimul de acordare a indemnizatiei lunare, parintii pot alege intre un concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an (3 ani in cazul copilului cu handicap) si un concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani. In ambele situatii, legislatia reglementeaza cuantumul minim si cuantumul maxim al indemnizatiei lunare.

Prin urmare, in cazul in care opteaza pentru concediu pana la implinirea de catre copil a varstei de un an, cea mai mica valoare a indemnizatiei va fi 600 de lei, iar cea mai mare poate fi de maxim 3400 lei.

In schimb, pentru parintii care aleg un concediu de 2 ani, indemnizatia va fi cuprinsa intre 600 de lei si maxim 1200 lei.

Optiunea beneficiarului referitoare la durata concediului de crestere a copilului se exprima in scris, pe baza de cerere, si nu poate fi schimbata pe parcursul acordarii drepturilor.

Conform dispozitiilor, nivelul indemnizatiei lunare se majoreaza cu 600 lei pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina gemelara, de tripleti sau multipleti, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de nastere.

Cine poate beneficia de indemnizatia de crestere a copilului?

Potrivit dispozitiilor legale, indemnizatia lunara se cuvine doar solicitantilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • sunt cetateni romani, straini sau apatrizi;
  • au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei;
  • locuiesc in Romania impreuna cu copilul/copiii pentru care solicita drepturile si se ocupa de cresterea si ingrijirea acestuia/acestora.

Mai mult decat atat, incepand cu anul 2012, pentru mentinerea dreptului la concediu si indemnizatie, beneficiarii care au drepturi stabilite de cel putin 6 luni au obligatia sa isi achite impozitele si taxele locale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate. In caz contra, ei risca sa le fie suspendata indemnizatia. Totusi, de la aceasta regula sunt exceptate persoanele singure care se ocupa de cresterea si ingrijirea unuia sau a mai multor copii.

Conform prevederilor, agentiile pentru plati si inspectie sociala verifica indeplinirea acestei obligatii pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an, pentru obligatiile de plata catre bugetul local aferente anului anterior. In acest sens, ei transmit primariilor un tabel centralizator ce cuprinde beneficiarii indemnizatiei existenti in plata si ale caror drepturi sunt stabilite de cel putin 6 luni. Primarii verifica daca beneficiarii au achitat pentru anul anterior obligatiile de plata catre bugetul local si intocmesc situatia centralizatoare cu persoanele care nu au respectat aceasta conditie, pe care o transmit agentiilor teritoriale.

Normele legale stabilesc, insa, si o perioada de gratie de 60 de zile pentru cei care nu si-au achitat impozitele locale aferente anului precedent, timp in care pot achita aceasta datorie si astfel se poate evita suspendarea platii indemnizatiei. Astfel, acestia isi pot achita impozitele pana la data de 31 martie a fiecarui an.

In cazul in care nici pana la aceasta data beneficiarii nu si-au platit datoriile, dreptul lor la indemnizatia de crestere a copilului se suspenda pe o perioada de 5 luni, incepand cu drepturile aferente lunii aprilie.

Pe de alta parte, daca beneficiarii isi achita obligatiile legale fata de bugetul local in timpul celor 5 luni de suspendare, plata indemnizatiei se reia incepand cu luna urmatoare celei in care s-a achitat obligatia, inclusiv pentru drepturile cuvenite in perioada suspendarii. In schimb, daca in cursul acestor 5 luni nu sunt achitate datoriile, dreptul la indemnizatie inceteaza.

Actele ce trebuie depuse pentru a primi indemnizatie

Indemnizatia se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de:

  • copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de catre persoana care primeste documentele;
  • actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul, dupa caz;
  • actele doveditoare care sa ateste ca in ultimul an anterior datei nasterii copilului au realizat  venituri timp de 12 luni;
  • dovada eliberata de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
  • dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului;
  • orice alte documente care sa ateste indeplinirea conditiilor de eligibilitate.

Cererile pentru acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului si documentele din care rezulta indeplinirea conditiilor legale de acordare a acesteia se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta.

Pana la data de 5 a fiecarei luni, primariile au obligatia de a transmite cererile inregistrate in luna anterioara, insotite de documentele justificative, la agentiile pentru prestatii sociale judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Cererile se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii la agentia teritoriala, prin decizie de admitere sau de respingere.

Decizia se comunica solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii.

Cand inceteaza dreptul la indemnizatie?

Dreptul la plata indemnizatiei de crestere a copilului inceteaza definitiv incepand cu ziua urmatoare celei in care:

  • copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv de 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
  • a avut loc decesul copilului;
  • beneficiarul nu si-a achitat obligatiile fata de bugetul local in termenul prevazut de lege.

Pe de alta parte, plata indemnizatiei poate fi doar suspendata pe o anumita perioada timp. Astfel, conform OUG nr. 111/2010, dreptul la acest ajutor se suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care:

  • beneficiarul este decazut din drepturile parintesti;
  • beneficiarul este indepartat, conform legii, de la exercitarea tutelei;
  • beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea incredintarii copilului spre adoptie;
  • beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea mentinerii masurii de plasament;
  • beneficiarul executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv pe o perioada mai mare de 30 de zile;
  • copilul este abandonat ori este internat intr-o institutie de ocrotire publica sau privata;
  • beneficiarul a decedat;
  • in situatia in care beneficiarul isi schimba cetatenia sau nu mai locuieste in Romania;
  • beneficiarul realizeaza venituri supuse impozitului si copilul nu a implinit varsta de un an, 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;
  • se constata ca timp de 3 luni consecutive se inregistreaza mandate postale returnate.
  • beneficiarul nu si-a achitat impozitele si taxele locale in termenul prevazut de lege.

Plata indemnizatiei pentru cresterea copilului nu se suspenda in situatia in care beneficiarii acestei indemnizatii primesc diverse sume in baza legii, contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, acordate in perioada concediului pentru cresterea copilului, altele decat cele rezultate din desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu. Prevederile se aplica si in cazul consilierilor locali.

Conform dispozitiilor, in situatiile de suspendare a dreptului la indemnizatie, platile pot fi reluate daca beneficiarul isi „achita” obligatiile si depune o cerere prin care demonstreaza acest lucru. In plus, reluarea platilor se poate face chiar si catre o alta persoana indreptatita, daca indeplineste cerintele prevazute de lege. Astfel, dreptul se cuvine si se acorda noului beneficiar de la data suspendarii, daca cererea a fost depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-a produs suspendarea, respectiv de la data cererii, daca cererea a fost depusa dupa acest termen.

Sursa Avocatnet.ro

Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Bărbat de 48 de ani din Teiuș cercetat de polițiști, după ce a fost surprins conducând băut pe strada Tudor Vladimirescu

Publicat

în

Ieri, 22 ianuarie 2022, în jurul orei 20.30, polițiștii din Teiuș au depistat un bărbat de 48 de ani, din Teiuș, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Tudor Vladimirescu din oraș, fiind sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,78 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

FOTO: ARHIVĂ

Citește mai mult

Actualitate

12 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 23 ianuarie 2022, în orașul Teiuș și comunele Galda de Jos, Râmeț, Sântimbru și Stremț

Publicat

în

Astăzi, 23 ianuarie 2022, în județul Alba s-au înregistrat 379 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 5 au fost atribuite orașului Teiuș (4 cazuri noi și 1 reinfectare), 4 comunei Sântimbru și câte 1 comunelor Galda de Jos, Râmeț și Stremț.

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 confirmate astăzi, 23 ianuarie 2022, în județul Alba.

ABRUD – 5 cazuri

AIUD – 23 cazuri

ALBA IULIA – 116 cazuri

BLAJ – 10 cazuri

CÂMPENI – 8 cazuri

CUGIR – 28 cazuri

OCNA MUREȘ – 20 cazuri

SEBEȘ – 33 cazuri

TEIUȘ – 4 cazuri

ZLATNA – 4 cazuri

ALBAC – 1 caz

BISTRA – 3 cazuri

CÂLNIC – 1 caz

CERGĂU – 1 caz

CIUGUD – 6 cazuri

CRĂCIUNELU DE JOS – 1 caz

CUT – 2 cazuri

DAIA ROMÂNĂ – 3 cazuri

GALDA DE JOS – 1 caz

GÂRBOVA – 4 cazuri

HOPÂRTA – 2 cazuri

IGHIU – 9 cazuri

LIVEZILE – 2 cazuri

LOPADEA NOUĂ – 2 cazuri

LUNCA MUREȘULUI – 1 caz

LUPȘA – 1 caz

METEȘ – 2 cazuri

MIHALȚ – 5 cazuri

MIRĂSLĂU – 1 caz

PIANU – 2 cazuri

RĂDEȘTI – 4 cazuri

RÂMET – 1 caz

ROȘIA MONTANĂ – 2 cazuri

SĂLIȘTEA – 2 cazuri

SÂNCEL – 1 caz

SÂNTIMBRU – 4 cazuri

SĂSCIORI – 3 cazuri

ȘIBOT – 1 caz

ȘPRING – 2 cazuri

STREMȚ – 1 caz

ȘUGAG – 1 caz

UNIREA – 4 cazuri

VINȚU DE JOS – 2 cazuri

Cazuri de reinfectare:

ALBA IULIA – 27 cazuri

BLAJ – 1 caz

CÂMPENI – 1 caz

CUGIR – 2 cazuri

OCNA MUREȘ – 4 cazuri

SEBEȘ – 5 cazuri

TEIUȘ – 1 caz

NEALOCAT – 1 caz

BISTRA – 1 caz

CIUGUD – 1 caz

GALDA DE JOS – 1 caz

IGHIU – 1 caz

JIDVEI – 1 caz

SĂSCIORI – 1 caz

VINȚU DE JOS – 2 cazuri

Sâmbătă, în județul Alba au fost prelucrate în total 790 de teste, 432 PCR și 358 de teste rapide. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 384.658 mai exact, 313.242 de teste PCR și 71.416 de teste rapide.

Citește mai mult

Actualitate

11 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 22 ianuarie 2022, în orașul Teiuș și comunele Sântimbru și Stremț

Publicat

în

Astăzi, 22 ianuarie 2022, în județul Alba s-au înregistrat 379 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 3 au fost atribuite orașului Teiuș și câte 4 comunelor Sântimbru și Stremț (3 cazuri noi și 1 reinfectare).

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 confirmate astăzi, 22 ianuarie 2022, în județul Alba.

ABRUD – 8 cazuri

AIUD – 27 cazuri

ALBA IULIA – 102 cazuri

BAIA DE ARIEȘ – 2 cazuri

BLAJ – 11 cazuri

CÂMPENI – 4 cazuri

CUGIR – 38 cazuri

OCNA MUREȘ – 12 cazuri

SEBEȘ – 39 cazuri

SJU ALBA (PSHIATRIE) – 3 cazuri

TEIUȘ – 3 cazuri

ZLATNA – 3 cazuri

NEALOCAT – 1 caz

ALBAC – 4 cazuri

ALMAȘU MARE – 2 cazuri

BISTRA – 1 caz

BUCERDEA GRÂNOASĂ – 2 cazuri

BUCIUM – 1 caz

CETATEA DE BALTĂ – 1 caz

CIUGUD – 4 cazuri

CIURULEASA – 2 cazuri

CUT – 1 caz

DAIA ROMÂNĂ – 3 cazuri

GÂRBOVA – 2 cazuri

IGHIU – 3 cazuri

LUNCA MUREȘULUI – 1 caz

METEȘ – 2 cazuri

MIHALȚ – 2 cazuri

MIRĂSLĂU – 2 cazuri

NOȘLAC – 2 cazuri

OHABA – 1 caz

PIANU – 2 cazuri

PONOR – 1 caz

ROȘIA MONTANĂ – 1 caz

SALIȘTEA – 7 cazuri

SÂNTIMBRU – 4 cazuri

SĂSCIORI – 3 cazuri

ȘIBOT – 1 caz

SOHODOL – 1 caz

ȘPRING – 3 cazuri

STREMȚ – 3 cazuri

ȘUGAG – 2 cazuri

UNIREA – 3 cazuri

VADU MOȚILOR – 1 caz

VALEA LUNGĂ – 5 cazuri

VIDRA – 1 caz

VINȚU DE JOS – 6 cazuri

Cazuri de reinfectare:

AIUD – 4 cazuri

ALBA IULIA – 25 cazuri

CUGIR – 1 caz

OCNA MUREȘ – 2 cazuri

SEBEȘ – 7 cazuri

CERGĂU – 1 caz

IGHIU – 1 caz

PIANU – 1 caz

RĂDEȘTI – 1 caz

SĂLIȘTEA – 1 caz

STREMȚ – 1 caz

UNIREA – 1 caz

Vineri, în județul Alba au fost prelucrate în total 1.371 de teste, 643 PCR și 728 de teste rapide. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 383.869 mai exact, 312.810 de teste PCR și 71.058 de teste rapide.

Citește mai mult

Actualitate

7 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 21 ianuarie 2022, în orașul Teiuș și comunele Sântimbru și Stremț

Publicat

în

Astăzi, 21 ianuarie 2022, în județul Alba s-au înregistrat 308 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 4 au fost atribuite orașului Teiuș, 2 comunei Sântimbru (1 caz nou și 1 reinfectare) și 1 comunei Stremț.

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 confirmate astăzi, 21 ianuarie 2022, în județul Alba.

ABRUD – 2 cazuri

AIUD – 21 cazuri

ALBA IULIA – 85 cazuri

BAIA DE ARIEȘ – 2 cazuri

BLAJ – 6 cazuri

CÂMPENI – 1 caz

CUGIR – 25 cazuri

OCNA MUREȘ – 13 cazuri

SEBEȘ – 34 cazuri

SJU ALBA – PSHIATRIE ADULȚI – 4 cazuri

TEIUȘ – 4 cazuri

ZLATNA – 5 cazuri

ALMAȘU MARE – 1 caz

ARIEȘENI – 7 cazuri

BISTRA – 1 caz

BLANDIANA – 2 cazuri

CÂLNIC – 1 caz

CENADE – 1 caz

CIUGUD – 6 cazuri

CIURULEASA – 1 caz

CRICĂU – 1 caz

DAIA ROMÂNĂ – 2 cazuri

GÂRBOVA – 3 cazuri

IGHIU – 3 cazuri

LUNCA MUREȘULUI – 1 caz

LUPȘA – 1 caz

METEȘ – 1 caz

MIHALȚ – 2 cazuri

NOȘLAC – 2 cazuri

PIANU – 3 cazuri

SĂLIȘTEA – 2 cazuri

SÂNTIMBRU – 1 caz

SĂSCIORI – 2 cazuri

ȘIBOT – 2 cazuri

SOHODOL – 1 caz

ȘONA – 1 caz

ȘPRING – 2 cazuri

STREMȚ – 1 caz

UNIREA – 2 cazuri

VALEA LUNGĂ – 2 cazuri

VINȚU DE JOS – 2 cazuri

Cazuri de reinfectare:

AIUD – 2 cazuri

ALBA IULIA – 21 cazuri

BLAJ – 7 cazuri

CUGIR – 2 cazuri

OCNA MUREȘ – 2 cazuri

SEBEȘ – 3 cazuri

SJU ALBA – PSHIATRIE ADULȚI – 1 caz

BLANDIANA – 1 caz

CÂLNIC – 1 caz

CIUGUD – 3 cazuri

HOPÂRTA – 1 caz

PIANU – 1 caz

SÂNTIMBRU – 1 caz

SĂSCIORI – 1 caz

ȘONA – 1 caz

UNIREA – 1 caz

Joi, în județul Alba au fost prelucrate în total 1.412 de teste, 718 PCR și 694 de teste rapide. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 382.497 mai exact, 312.167 de teste PCR și 70.330 de teste rapide.

Citește mai mult

Actualitate

Administratie

Stiri din zonă

Stiri din Alba

Politica

Stirea ta

Societate

Sport

Economie

Articole Similare

teiusinfoinfo, stiri teius, informatii teius