Rămâi conectat

Administrație

Tribunalul Alba a publicat motivarea în dosarul Primăria Teiuș versus Camera de Conturi. Primarul Mirel Hălălai este acuzat că ar fi prejudiciat bugetul local cu suma de 179.000 lei

Publicat

în

Primăria Teiuș continuă demersul judiciar în contradictoriu cu Camera de Conturi Alba cu privire la un raport din 2014 prin care s-a identificat un prejudiciu de 179.000 de lei produs bugetului local ca urmare a unor contracte încheiate cu firme la care au avut interese primarul, consilieri locali sau alți angajați ai instituției. Administrația locală a pierdut procesul la Tribunalul Alba, dar a formulat recurs astfel încât dosarul a intrat pe rolul Curții de Apel Alba Iulia.

Raportul întocmit de reprezentanți ai Camerei de Conturi Alba a arătat cheltuirea nelegală a unei sume importante de bani din bugetul local pentru achiziţii de bunuri, de lucrări şi prestări de servicii de la patru societăţi comerciale.

În motivarea deciziei de la Tribunalul Alba, judecătorul explică pe larg de ce constatările reținute în raport sunt valabile. Reprezentanții Primăriei și cei ai firmei Dami Prod SRL, intervenient în cauză, au invocat autoritatea lucrului judecat, cu referire la achitarea primarului Mirel Hălălai pentru infracțiunea de conflict de interese de care a fost acuzat după ce a semnat contracte și alte documente în relația cu firma la care a fost administrator și asociat.

”Instanța de judecată va reține puterea de lucru judecat față de modul în care instanța de apel prin Decizia penală nr. 485/2018 a Curții de Apel Alba Iulia a dezlegat în considerentele acesteia unele chestiuni ce au incidență în prezenta speță. (…) În acest context, nu se mai poate reține de instanța de judecată că a existat o abatere de la legalitate și regularitate pe fondul nerespectării de către conducerea U.A.T. oraș Teiuș a prevederilor Legii nr. 161/2003, în sensul că Primarul orașului Teiuș este obligat ca pe timpul exercitării funcției și mandatului să nu emită niciun act administrativ, să nu încheie niciun act juridic și să nu emită vreo dispoziție care să producă un folos material în interes personal, pentru sine sau pentru rudele sale de gradul I”, se precizează în motivare. Judecătorul a invocat, în schimb, în decizia de menținere a constatărilor din raport, faptul că ”prin încheierea acestor contracte de către reclamantă s-au încălcat principiile care guvernează achizițiile publice și consacrate de H.G. nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție public din O.U.G. nr. 34/2006, și anume nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea, eficiența utilizării fondurilor publice și asumarea răspunderii”.

Încredințare directă la prețurile solicitate sau propuse de către furnizor

”Faptul că intervenientul accesoriu Dami Prod SRL era operator unic pe raza orașului Teiuș în anumite servicii (…) nu o îndrituia să eludeze principiile nediscriminării, tratamentului egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea, eficiența utilizării fondurilor publice și asumarea răspunderii care guvernează achizițiile publice. Susținerile reclamantei în sensul că în situația în care s-ar fi apelat la alt agent economic din localități învecinate pentru prestarea serviciilor de salubritate – toalete ecologice prețurile ar fi fost duble sunt simple alegații, câtă vreme reclamanta nu a făcut dovada unei minime diligențe în nicio situație cu privire la faptul că atunci când a achiziționat din fonduri publice serviciile, produsele sau lucrările atribuite direct către intervenienta Dami Prod SRL s-a adresat în prealabil la un alt agent economic pentru a i se formula o ofertă de preț pentru servicii, produse sau lucrări similare și a se putea compara valoarea ofertelor cu respectarea principiilor eficientizării utilizării fondurilor publice și transparenței, instanța apreciind că prin această omisiune a reclamantei s-a distorsionat piața locală creându-se premisele unei concurențe neloiale față de operatori economici care aveau obiect de activitate similar cu cel al intervenientului accesoriu vis a vis de accesul la sumele de bani utilizate în achizițiile de produse, servicii și lucrări din bani publici”, a menționat judecătorul de la Tribunalul Alba în documentul publicat pe portalul rolii.ro.

Magistratul a mai reținut că, potrivit celor constatate de către auditorii Camerei de Conturi Alba ”achizițiile efectuate de către reclamantă de la Dami Prod SRL au fost realizate prin încredințare directă, la prețurile solicitate și/sau propuse de către furnizor, fară ca entitatea publică achizitoare să asigure un cadru minim de transparență în atribuirea contractelor de achiziție publică și fără respectarea de către ordonatorul principal de credite a principiilor care se impun a fi avute în vedere la încheierea contractelor, conform H.G. nr. 925/2006.

De asemenea, s-a reținut că parte din situațiile de lucrări decontate de Primăria Teiuș pentru achizițiile de bunuri, lucrări și servicii nu au avut la bază o antecalculație privind necesarul cantitativ de aprovizionat de către entitatea beneficiară (cantități de materiale, manoperă, transport, utilaje, montaj etc.) și nici o analiză a calității bunurilor care urmau să fie contractate, precum și a prețurilor unitare practicate de furnizor, comparativ cu prețurile aferente produselor similare utilizate pe piață de către firmele concurente, în vederea eficientizării operațiunilor efectuate, fapt care a determinat riscul de supraevaluare a bunurilor, lucrărilor și serviciilor achiziționate.

”Acte omisive” – probe irefutabile pentru instanță

”Susținerile reclamantei că au fost achiziționate produse, servicii și lucrări de la intervenientul accesoriu Dami Prod SRL la prețuri sub cele practicate de acest furnizor altor operatori economici sau entități publice nu a fost dovedit în cauză și mai mult acest aspect nu are nici o relevanță în soluționarea prezentei spețe câtă vreme reclamanta atunci când a luat decizia achiziționării din bani publici de produse, servicii și lucrări nu s-a raportat și la oferte de la alți agenți economici care aveau ca și obiect de activitate furnizarea de produse, servicii și lucrări ca cele achiziționate de reclamantă, întucât doar în această din urmă modalitate de acționare se putea respecta principiile care guvernează achizițiile publice. Aspectul învederat de reclamantă referitor la asigurarea principiului transparenței prin afișarea listelor de investiții și achiziții odată cu aprobarea bugetului local pentru fiecare an fiscal și că orice ofertant putea depune oferte de preț pentru aceste achiziții programate a fi efectuate nu poate fi primit de instanța de judecată câtă vreme transparența în achizițiile din bani publici trebuia asigurată prin raportare la fiecare achiziție care se demarează în concret și publicitatea acesteia iar nu pentru cele programate a avea loc la început de an bugetar dat fiind faptul că nu toate achizițiile programate se și concretizează”, se mai precizează în conținutul deciziei.

Aceste ”acte omisive” ale reprezentanților administrației din Teiuș constituie, potrivit instanței, ”probe irefutabile a încălcării principiilor de eficiență, transparență, nediscriminare a operatorilor care guvernează achizițiile de produse, servicii și lucrări din bani publice, creând totodată premisele distorsionării pieței locale prin producerea concurenței neloiale față de ceilalți operatori economici care au obiect de activitate similar cu al intervenientei accesorii Dami Prod SRL”. Judecătorul a mai reținut faptul că toate aceste achiziții au fost recepționate de către o comisie de recepție numită de ordonatorul principal de credite, din care a făcut parte o salariată a Primăriei orașului Teiuș, ”care are un interes personal de natură patrimonială direct fată de societatea furnizoare, în calitatea acesteia de soție a asociatului unic și administrator al Dami Prod SRL”.

În document se fac referiri și la contractele cu firme la care avea interese alți angajați sau consilieri locali și despre care reprezentanții Primăriei au precizat că nu au știut: ”Apărările reclamantei U.A.T. orașul Teiuș referitoare la împrejurarea că nu a cunoscut că societățile de la care s-a achiziționat materiale și servicii aparțin consilierilor locali H. C. și C. A., respectiv arhitectului șef al orașului Teiuș, salariat al reclamantei, nu o exonerează pe reclamantă de răspunderea legală câtă vreme avea cunoștință din declarațiile de interese ale acestora că dețin părți sociale la societățile de la care s-au achiziționat produse și servicii”.

Administrație

Parcul Feroviar Teiuș – un proiect care prinde contur

Publicat

în

Parcul Feroviar al orașului se conturează tot mai mult, ca un obiectiv turistic important, nu numai pentru orașul nostru, ci pentru întreaga regiune.

Teiusul, oraș cu puternice rădăcini feroviare se mândrește cu un astfel de obiectiv, la care administrația locala muncește începând din anul 2013, o data cu montarea primului artefact.

Pentru informații suplimentare privind parcul nostru feroviar va stau la dispoziție Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Teius, telefon 0358/401191 sau Primaria Teius, telefon 0258/851101.

Citește mai mult

Administrație

Lucrări pentru amenajarea unei stații de autobuz în zona centrașă a orașului Teiuș

Publicat

în

Stația este amplasată în zona centrală a orașului Teiuș și va oferi condiții decente pentru cetățenii orașului care folosesc acest tip de transport.

„Chiar daca temperatura exterioara este ridicată, se munceste de zor la amenajarea unei statii de autobuz care sa asigure conditii decente si de siguranta pentru concetatenii nostri, care folosesc transportul intrajudetean, in zona centrală a orasului nostru! Continuam in paralel, lucrarile de reconditionare a drezinei pantograf situată in parcul feroviar al orasului nostru!”, au scris reprezentanții Primăriei Teiuș pe pagina de facebook a instituției.

Citește mai mult

Administrație

A fost semnat contractul de proiectare și execuție, pentru investiția de peste 4 milioane de lei în modernizarea iluminatului public din Teiuș

Publicat

în

Astăzi, 18 iunie 2021, la Primăria Teiuș a fost semnat de către primarul orașului, Mirel Vasile Hălălai și reprezentantul firmei câstigătoare, societatea Energobit S.A. Cluj Napoca, contractul de achiziție publică de lucrări (proiectare și execuție) privind „Modernizarea sistemului de iluminat public pentru orașul Teiuș și satele aparținătoare” .

Contractul, în valoare de 4,338 milioane lei, presupune înlocuirea vechilor corpuri de iluminat cu vapori de sodiu cu sisteme moderne și eficiente de tip LED (peste 1.000 de corpuri) respectiv implementarea unui sistem de telegestiune modern, toate acestea permițând o scădere a consumului energetic destinat iluminatului public cu peste 30 de procente, odată cu creșterea gradului de confort și eficiență al iluminatului nocturn public.

Investiția propusă constă în schimbarea corpurilor de iluminat existente cu unele mai eficiente energetic. În esență, prin acest proiect se vor monta aparate de iluminat cu tehnologie LED, în locul aparatelor de iluminat existente. Noile corpuri de iluminat vor avea carcasă din aluminiu turnat sub presiune sau aluminiu extrudat, cu difuzor din sticlă tratată termic, securizată, plană sau curbată.

Citește mai mult

Administrație

Primăria Teiuș va avea un sediu nou

Publicat

în

La propunea primarului Mirel Vasile Hălălai, Primăria Teiuș lucrează la studiul de fezabilitate și va pune în dezbatere publică proiectul privind noul sediu administrativ al instituției. Noua clădire va fi ridicată în vechea locație unde a funcționat zeci de ani primăria fostei comune și actualului oraș Teiuș.

Amplasamentul este situat în imediata apropiere a DN 1, între cele două supermarket-uri din oraș și va beneficia de absolut de toate facilitățile unei clădiri moderne destinate publicului larg. Noul sediu presupune construirea unui imobil cu regimul de înălțime de P+E, pe o suprafață de aproximativ 1.000 metri pătrați, cu parcare și alte facilități moderne.

„Necesitatea unui astfel de proiect consta în faptul că, sediul în care activează astăzi Primăria oraşului Teiuș nu este adecvat. Mutarea în această locație a fost impusă de gradul accentuat de degradare a vechii clădiri, care a devenit, la un moment dat un pericol real atât pentru funcţionarii din primărie cât şi pentru cetățeni. Din această cauză am alocat de la bugetul propriu o sumă care să acopere contravaloarea studiilor de fezabilitate pentru construcția unui nou sediu” spune primarul PSD Mirel Vasile Hălălai.

Vechiul sediu al primăriei teiușene se afla la etajul cinematografului orășenesc și crăpături  atât la nivelul pereților cât mai ales la cel al fundației, toate datorate traficului greu desfășurat pe drumul național DN 1, fapt care a obligat administrația să investească și să-și amenajeze un sediu provizoriu în „scheletul” structurii de rezistență a unui bloc de locuințe început în anii 80 și lăsat de izbeliște ca urmare a schimbării regimului politic din România.

Dorel Lazăr

Citește mai mult

Actualitate

Administratie

Stiri din zonă

Stiri din Alba

Politica

Stirea ta

Societate

Sport

Economie

Articole Similare

teiusinfoinfo, stiri teius, informatii teius