teiusinfoinfo, stiri teius, informatii teius

Acasă » Actualitate » Neglijată de fosta conducere a primăriei, Gara CFR Teiuş se modernizează

Neglijată de fosta conducere a primăriei, Gara CFR Teiuş se modernizează

Publicat în 22.10.2014 la ora 14:00

Screen Shot 2014-10-21 at 20.05.35Impozanta clădire a Gării CFR Teiuş, o mândrie a oraşului şi a teiuşenilor, construită la sfârşitul secolului al XIX-lea într-un stil arhitectonic specific staţiilor de cale ferată, realizată după modelul austro-ungar, a fost neglijată nepermis de mult în ultimii ani.

Acum, clădirea este cuprinsă de forfotă, în jurul ei e un şantier care îi va înviora cu siguranţă înfăţişarea. „De peste o lună, echipe de muncitori trudesc să dea o faţă nouă, de curăţenie şi prospeţime clădirii. Se lucrează la copertina exterioară, la scurgerile apelor pluviale, gardul de protecţie dintre linia 2 şi 3, faţade, se repară tâmplăria uşilor de acces, se vopseşte sau se înlocuieşte tâmplăria. În concluzie, se munceşte pentru a-i da o faţă nouă celei ce a fost şi rămâne un simbol, un reper al nostru, al oraşului feroviar Teiuş”, a precizat primarul oraşului Teiuş, Mirel Hălălai. El a adăugat: „Mă bucur că am găsit înţelegere la oameni responsabili de la nivelul conducerii Regionalei CFR Braşov şi pe această cale vreau să-i mulţumesc domnului director al C.R.E.I.R. Braşov, ing. Pintea, care a susţinut, alături de alţi colegi ai domniei sale, necesitatea ca această gară de suflet pentru noi, teiuşenii, să îmbrace o haină nouă, curată şi îngrijită”, a declarat primarul oraşului Teiuş, dr. ing. Mirel Hălălai. Gara CFR din Teiuş, pe peronul căreia se odihneşte marea locomotivă cu abur din seria de 150.000, adusă, renovată şi expusă prin grija Primăriei Teiuş, devine un obiectiv important care alături de Parcul Feroviar are nevoie de o piesă de rezistenţă. Este vorba despre locomotiva cu abur din seria 230.000 (aflată deja în aşteptarea utilajului de ridicat de mare capacitate) care aduce oraşului Teiuş un plus de atractivitate, dominat de parfumul unor vremuri trecute, dar atât de dragi localnicilor, generaţiilor de foşti ceferişti şi urmaşi ai feroviarilor teiuşeni.

• Povestea gării din Teiuş

În anul 1871, în oraşul Teiuş a luat fiinţă prima gară din localitate, urbea devenind nod feroviar. Gara oraşului a fost construită de Societatea căilor ferate ungare de est. Construcţia a fost finalizată în anul 1908, o clădire monumentală, care este şi azi cea mai mare gară din judeţ. Gara din Teiuş asigura şi atunci, la fel ca în zilele noastre, legăturile pe două dintre cele mai circulate căi CFR din ţară şi care permit ieşirea din ţară, pe la punctele de trecere a frontierei Borş – Bihor şi Curtici – Arad. Cele 3 corpuri sunt legate între ele prin alte două corpuri mai scunde, iar în zonele laterale se află încă două aripi. Faţada are muchiile, ancadramentele şi linia parapetelor evidenţiate cu cărămidă aparentă, desenându-se un model delicat. După darea în folosinţă a liniilor Alba Iulia – Războieni – Teiuş şi Războieni – Târgu Mureş, s-a format la Alba Iulia legătura între Calea Ferată Maghiară Estică şi Prima Cale Ferată din Transilvania.  În manuscrisele vremii, un ziarist maghiar spunea, după o călătorie cu trenul pe ruta Teiuş – Târgu Mureş: „Ce este în legătură cu călătoria în sine pot spune că: vagoanele clasa I şi II sunt amenajate cu bun gust, sunt comode. Vagoanele de clasa a III-a sunt destul de comode, având în vedere că sunt folosite de către populaţia de mijloc a Transilvaniei.  Vagoanele de clasa a IV-a au geamuri de sticlă şi sunt destinate populaţiei sărace din Transilvania”. Ca neajunsuri ziaristul nota: „Sălile de aşteptare pentru clasele I şi II, iarna sunt închise şi fără căldură, de aceea pasagerii trebuie să aştepte laolaltă cu călătorii claselor III şi II“.
În prima gară a oraşului funcţionează acum revizia de vagoane. În ultimii ani, clădirea s-a degradat tot mai mult. În Gara CFR Teiuş au avut loc multe evenimente dintre care amintim întâmplarea legată de Marea Unire de la 1 Decembrie 1918. Atunci, stegarul Unirii, Ioan Arion, a fost ucis de trupe ale gărzii naţionale maghiare, în seara zilei de 30 noiembrie. Garnitura feroviară a fost ţinta gărzii naţionale maghiare la câteva momente după plecarea trenului. Unul dintre ceferiştii aflaţi în staţie a mărturisit, mai târziu, în faţa procurorului român de anchetă că s-a tras atât din clădirea gării, cât şi dintr-un tren blindat. Ioan Arion se afla în ultimul vagon al trenului, care a fost lovit de ploaia de gloanţe.

Acest articol a fost citit de 389 ori

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.