Rămâi conectat

Actualitate

Timbrul de mediu pentru autovehicule – Publicat în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013

Publicat

în

Prin publicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013, taxa auto a fost înlocuită oficial de timbrul de mediu. 

         Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată atât pentru maşinile înmatriculate pentru prima dată în România, cât şi pentru cele care au fost înmatriculate, dar pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă. Mai mult decât atât, timbrul de mediu va fi achitat, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, şi de cei care au obţinut în instanţă restituirea taxei de poluare sau înmatricularea unui autoturism fără plata acesteia.

Din punctul nostru de vedere această dispoziţie contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţia României care stipulează „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.” respectiv art. 6 alin. (1) Cod civil „Legea civilă este aplicabil pentru viitor şi nu are putere retroactivă”  

         Art. 6 alin. (5) stipulează faptul că „Dispoziţiile legii noi se aplică tuturor actelor şi faptelor încheiate sau, după caz, produse ori săvârşite după intrarea sa în vigoare, precum şi situaţiilor juridice născute după intrarea sa în vigoare”.     Art. 6 alin. (2) stipulează faptul că „Actele şi faptele juridice încheiate ori, după caz, săvârşite sau produse înainte de intrarea în vigoare a legii noi nu pot genera alte efecte juridice decât cele prevăzute de legea în vigoare la data încheierii sau, după caz, a săvârşirii ori producerii lor.”

   (numai de nu se fi schimbat Codul civil şi principiile ce guvernează dreptul civil de la apariţia acestei OUG J  )

         Actul normativ, OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013 abrogând vechea lege care reglementa taxa de poluare (legea nr. 9/2012), precum şi normele sale de aplicare.

         (o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului să abroge o lege? J – este neconstituţional!)

          Potrivit art. 61 alin. (1) din Constituţia României „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”

          Potrivit art. 73 alin. (1) din Constituţia României „Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare”

 Legea este actul normativ, format din norme juridice, investite cu forţă juridică inferioară constituţiei însă superioară celorlalte norme juridice şi care reglementează relaţii sociale ce decurg din valorile sociale fundamentale (ex. Legea învăţământului care reprezintă o aplicare a valorii sociale constând în dreptul fundamental al educaţiei fiecărui individ).

Tipuri de legi: • legi constituţionale
legi organice
legi ordinare.

Legile constituţionale sunt cele care privesc revizuirea Constituţiei. După adoptarea ei de către Parlament, se supun aprobării cetăţenilor, prin referendum,la intrarea în vigoare devine parte integrantă a Constituţiei.

b) Legile organice sunt legi adoptate de Parlament în domeniile de importanţă vitală pentru funcţionarea statului şi care sunt strict enumerate în art.72 alin.3 din Constituţie. Astfel prin lege organică se reglementează:
• sistemul electoral,
• organizarea şi funcţionarea partidelor politice,
• organizarea şi desfăşurarea referendumului,
• organizarea Guvernului şi a Consilului Suprem de Apărare al Ţării,
• regimul stării de asediu şi al celui de urgenţă,
• infracţiunile, pedepsele şi regimul de executare a acestora,
• acordarea amnistiei sau a graţierii collective,
• organizarea şi fincţionarea Consilului Superior al Magistaturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi,
• statutul funcţionarilor publici,
• contenciosul administrative,
• regimul juridic general al proprietăţii şi moştenirii,
• regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele şi protecţia socială,
• organizarea generală a învăţământului,
• regimul general al cultelor,
• oraganizarea administraţiei locale, a teritorului, precum şi regimul general privind autonomia locală,
• modul de stabilire a zonelor economice exclusive,
• celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi ordinare.

Legea organică se adoptă prin votul majorităţii membrilor fiecărei camere legislative – Camera Deputaţilor şi Camera Senatului.

c) Legea ordinară – este adoptată de Parlament pentru a reglementa domenii sociale de importanţă mai redusă pentru care nu este necesară adoptarea unei legi organice. Legea ordinară se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţa fiecărei camere legislative.

Potrivit art. 73 alin. (1) din Constituţia României „Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.

Potrivit art. 78 alin. (1) din Constituţia României „Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.”

Potrivit art. 108 din Constituţia României alin.:

„(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.

(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.”

Potrivit art. 108 din Constituţia României alin.:

 „(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.”

         În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, un act normativ cu puterea juridică a unei legi nu poate fi modificat sau abrogat decât de un alt act normativ de aceeaşi forță juridică, neputând pune sub semnul legii între lege și ordonanțele guvernului fără a se încălca principiul ierarhiei actelor juridice, și anume ca o lege organică să fie abrogat printr-o ordonanţă de Urgenţă a Guvernului. Abrogarea nu numai că este nejustificată, netemeinică dar se încalcă dispoziţiile Constituţiei Românie dar şi alte dispoziţii şi prevederi, în special prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Aspect asupra căreia sa pronunţat Curtea Europeană a Drepturilor Omului, consfinţind nelegitimitatea abrogări unei legi printr-o ordonanţă de guvern. Drept urmare considerăm că în această materie avem autoritate de lucru judecat şi în consecinţă   OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013 ce abrogă vechea lege care reglementa taxa de poluare (legea nr. 9/2012) este neconstituţional.

         Ordonanţa de urgenţă nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013, stabileşte că, începând din 15 martie, timbrul de mediu va fi plătit, o singură dată, în următoarele situaţii:

  • când un autoturism este înmatriculat pentru prima dată în România
  • când un autoturism este reintrodus în parcul auto naţional, în cazul în care la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduală a timbrului
  • pentru maşinile rulate pentru care nu a fost achitată nicio taxă de poluare/înmatriculare, timbrul de mediu se va plăti cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate
  • pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea  sau înmtaricularea fără plata unei taxe de poluare/ de înmatriculare. Timbrul de mediu în această situaţie va fi achitat tot cu ocazia ocazia transcrierii dreptului de proprietate

         Potrivit articolului 124 alin. (1) “Justiţia se înfăptuieşte în numele legii” trebuie coroborat cu art. 15 alin. (2) din Constituţia României care stipulează „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.” respectiv art. 6 alin. (1) Cod civil „Legea civilă este aplicabil pentru viitor şi nu are putere retroactivă”. Drept urmare considerăm că dispoziţiile Ordonanţa de urgenţă nr. 9/2013 mai sus invocate sunt fără efect asupra maşinilor înmatriculate sau proprietarilor care sunt în posesia unei sentinţe judecătoreşti de genul celor de mai sus descrise.

         Sunt scutite de plata taxei de timbru de mediu maşinile înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 întrucât ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule în temeiul art. 214 ind. 1 – 214 ind. 3 Cod Fiscal.

De asemenea sunt scutite de plata taxei de timbru de mediu autovehiculele hibride sau electrice

Cum se calculeaza timbrul de mediu *

         Timbrul de mediu perceput în urma dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă nr. 9/2013 se calculează pe baza unor criterii obiective ca tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisie de CO2 şi norma de poluare, luând în considerare şi anumite reduceri în funcţie de vechimea autoturismului şi rulajul mediu anul real al autovehiculului. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, iar când nu se poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.

         Pentru autoturismele cu norme de Euro 5 sau Euro 6, taxa pentru timbrul de mediu se calculează după formula:

Suma de plata = [(A x B x (100-C)]/100, unde:

A = nivelul emisiilor de CO2, exprimată în grame /km, menţionate în cartea de identitate a autovehiculului;

B= valoarea emisiilor de CO2, exprimată în euro/l gram km, prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului, prevazută în coloana 2 din anexa nr. 3;

Pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4, formula de calcul a timbrului de mediu este:

Suma de plată = [(A x B x (100-C)]/100, unde:

A = nivelul emisiilor de CO2, exprimată în grame /km, menţionate în cartea de identitate a autovehiculului;

B= valoarea emisiilor de CO2, exprimată în euro/l gram km, prevăzută în anexa nr. 1 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie şi prevăzută în anexa nr. 2 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;

C = cota de reducere a timbrului, prevazută în coloana 2 din anexa nr. 3;

Pentru autoturismele non-euro, Euro 1 sau Euro 2,  valoarea taxei pe poluare va fi calculată după formula:

Suma de plata =  = [(E x D x (100-C)]/100, unde:

C = cota de reducere a timbrului prevazută în coloana nr. 2 din Anexa nr. 2;

D = cilindreea – capacitatea cilindrică, exprimată în centimetri cubi, prevăzută în certificatul de înmatriculare a autovehiculului sau în cartea de identitate a autovehiculului;

E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie şi prevăzută în coloana nr. 4 din anexa nr. 4  pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;

         Exact ca şi în cazul taxei auto, suma de plată se va calcula în euro, dar va fi plătită în lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

         Pe anul 2013, cursul de schimb valutar utilizat este de 4,5223 lei/euro.

         Timbrul de mediu se plăteşte de contribuabili într-un cont  distinct deschis la Trezoreria Statului, pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu, iar dovada plăţii va fi prezentată cu ocazia înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate.

          * Cum se calculeaza timbrul de mediu – preluat de pe www.avocatnet.ro

                                                                                         avocat şi mediator, Seffer Laurenţiu Levente

Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

2 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 23 septembrie 2021, în orașul Teiuș

Publicat

în

Astăzi, 23 septembrie 2021, în județul Alba s-au înregistrat 78 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 2 au fost atribuite orașului Teiuș.

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 raportate astăzi, 23 septembrie 2021, sunt următoarele:

ALBA IULIA – 35 cazuri

AIUD – 11 cazuri

BLAJ – 2 cazuri

CUGIR – 6 cazuri

OCNA MUREȘ – 2 cazuri

SEBEȘ – 5 cazuri

TEIUȘ – 2 cazuri

ZLATNA – 1 caz

BUCERDEA GRÂNOASĂ – 1 caz

CIUGUD – 1 caz

CRĂCIUNELU DE JOS – 1 caz

IGHIU – 2 cazuri

METEȘ – 3 cazuri

SCĂRIȘOARA – 1 caz

UNIREA – 1 caz

VINȚU DE JOS – 3 cazuri

NEALOCAT – 1 caz

Miercuri, în Alba au fost prelucrate 493 de probe (220 la DSP și 273 la SJU). Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 257.549.

Citește mai mult

Actualitate

2 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 22 septembrie 2021, în orașul Teiuș și comuna Galda de Jos

Publicat

în

Astăzi, 22 septembrie 2021, în județul Alba s-au înregistrat 102 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 1 a fost atribuit orașului Teiuș și 1 comunei Galda de Jos.

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 raportate astăzi, 22 septembrie 2021, sunt următoarele:

ALBA IULIA – 28 cazuri

ABRUD – 1 caz

AIUD – 8 cazuri

BLAJ – 5 cazuri

CÂMPENI – 1 caz

CUGIR – 15 cazuri

OCNA MUREȘ – 7 cazuri

SEBEȘ – 12 cazuri

TEIUȘ – 1 caz

ZLATNA – 1 caz

ALBAC – 1 caz

CIUGUD – 3 cazuri

GALDA DE JOS – 1 caz

MIRĂSLĂU – 1 caz

PIANU – 2 cazuri

SÂNCEL – 2 cazuri

SĂSCIORI – 1 caz

ȘIBOT – 2 cazuri

ȘONA – 4 cazuri

ȘUGAG – 1 caz

UNIREA – 2 cazuri

• Persoane reinfectate

AIUD – 2 cazuri

SEBEȘ – 1 caz

Marți, în Alba au fost prelucrate in total 602 de probe, 220 la DSP si 382 la SJU. Numarul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 257.056.

Citește mai mult

Actualitate

7 noi cazuri de COVID-19 raportate astăzi, 21 septembrie 2021, în orașul Teiuș și comuna Galda de Jos

Publicat

în

Astăzi, 21 septembrie 2021, în județul Alba s-au înregistrat 106 cazuri noi de infectare cu COVID-19, potrivit informațiilor furnizate de Grupul de Comunicare Strategică.

Dintre aceste cazuri, 4 au fost atribuite orașului Teiuș și 3 comunei Galda de Jos.

Localitățile din care provin cazurile de COVID-19 raportate astăzi, 21 septembrie 2021, sunt următoarele:

ALBA IULIA – 47 cazuri

ABRUD – 1 caz

AIUD – 10 cazuri

BLAJ – 5 cazuri

CÂMPENI – 1 caz

CUGIR – 3 cazuri

OCNA MUREȘ – 4 cazuri

SEBEȘ – 8 cazuri

TEIUȘ – 4 cazuri

ALBAC – 1 caz

BERGHIN – 1 caz

DAIA ROMÂNĂ – 1 caz

GALDA DE JOS – 3 cazuri

GÂRDA DE SUS – 1 caz

MIRĂSLĂU – 1 caz

OHABA – 3 cazuri

SÂNCEL – 3 cazuri

SĂSCIORI – 1 caz

ȘONA – 3 cazuri

ȘUGAG – 1 caz

VALEA LUNGĂ – 3 cazuri

VINȚU DE JOS – 1 caz

Luni, în Alba au fost prelucrate 632 de probe (326 la DSP și 306 la SJU). Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 256.454.

Citește mai mult

Actualitate

Bărbat de 30 de ani din județul Vâlcea cercetat de polițiștii din Teiuș, după ce a fost surprins conducând cu permisul suspendat

Publicat

în

Astăzi, 21 septembrie 2021, în jurul orei 02.40, polițiștii din Teiuș au depistat un bărbat de 30 ani, din orașul Băbeni, județul Vâlcea, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Clujului din oraș, având dreptul de a conduce autovehicule suspendat.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate pentru săvârșirea infracțiunii de conducere fără permis.

FOTO: ARHIVĂ

Citește mai mult

Actualitate

Administratie

Stiri din zonă

Stiri din Alba

Politica

Stirea ta

Societate

Sport

Economie

Articole Similare

teiusinfoinfo, stiri teius, informatii teius