Rămâi conectat

Învățământ-Cultură

STATUTUL ELEVULUI 2016: Ce drepturi au elevii, din toamnă, când vor merge la școală | teiusinfo.ro

Publicat

în

Elevii pot merge la școală cu telefoanele mobile, vor putea contesta notele și vor evalua profesorii – prevederi din Statutul elevului | teiusinfo.ro

Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, a aprobat prin ordinul nr. 4.472 din 10 august 2016, Statutul Elevului, document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ de stat, particular sau confesional din România.

eleviPotrivit acestuia, din toamnă, elevii vor putea intra la clasă cu telefoanele mobile și le vor putea utiliza cu acordul profesorilor sau în caz de urgență, vor putea veni fără uniformă fără să fie puşi absenţi, dar şi să-şi conteste notele atunci când se simt nedreptăţiţi. Tot în premieră, elevii vor evalua, semestrial, în mod anonim, profesorii. Elevii vor avea inclusiv dreptul să protesteze în şcoală.

 Noul statut, pe care elevii vor trebui să-l respecte din toamnă, nu mai permite şcolilor să le impună uniforme, şi chiar îi ajută pe copii să-i schimbe pe profesorii de care sunt nemulţumiţi. Documentul, semnat şi de ministrul Educaţiei, a fost timp de șapte luni în dezbatere publică.

După şapte luni de dezbateri, ministrul Educaţiei a semnat Statutul elevului, un document de sine stătător, cu reguli valabile în orice şcoală din această toamnă.

 Va crea în mod real, mediul în care elevii să poată să-și facă auzită vocea în școală, să se poată implica, să fie cunoscute și recunoscute drepturile și obligatțile pe care le au. În limita respectării legii, ei pot să protesteze și sigur ca rezultatul acestui proces ar putea să fie de la caz la caz îmbunătățirea situației sau respingerea pretențiilor care nu sunt justificate și legitime”, a declarat ministrul Educației.

” Îmi doresc, de asemenea, ca elevii şi profesorii să aibă un dialog activ, sa devină parteneri pentru un bine comun, acela al elevului, pentru că şcoala este despre şi pentru elevi”, a mai spus ministrul Mircea Dumitru.

Vestea bună, pentru părinţii stresaţi că nu au bani de uniforme, este că statutul le permite să-i îmbrace pe copii cu ce au. Pentru elevi, contează mai ales dreptul de a le da ei note profesorilor, anonim.

În momentul în care directorul unității de învățământ are un feedback negativ în mod anonim ar trebui să-și ridice un semn de întrebare. Iar apoi cred că schimbarea profesorilor la clasă este ceva mai ușoară cu ajutorul statutului, dacă mai mult de jumătate din clasă este de acord cu acest lucru”, a subliniat vicepreședinta Consiliului Elevilor din București, Cristina Redai.

Experţii în educaţie atrag totuşi atenţia că nici noul statut nu le oferă elevilor posibilitatea de a-şi construiască singuri trasee de învăţare.

E bine că ei vor fi implicaţi de acum încolo în decizii.Rămâne în continuare o mare problemă în învăţământul primar şi gimnazial, unde elevii nu au capacitatea de a influenţa lucrurile”, a atras atenția președintele Federației Coaliției pentru Educație, Daniel Vișoianu.

Ca şi până acum, Statutul Elevului va fi aplicat în corelaţie cu regulamentul intern al fiecărei şcoli.

Potrivit unui comunicat al Ministerului, este primul document de acest tip, elaborat în România după 1990, care consacră într-o formă consolidată drepturile şi obligaţiile elevilor. Forma finală s-a conturat în urma dezbaterii publice pe care Ministerul Educaţiei a organizat-o în perioada 17 iunie – 4 iulie. Prevederile Statutului se aplică începând din anul şcolar 2016-2017.

O componentă majoră a acestui document o reprezintă întărirea rolului elevilor în comunitatea şcolară.

Statutul a fost elaborat de Ministerul Educaţiei în colaborare cu Consiliul Naţional al Elevilor şi alte organizaţii reprezentative ale elevilor şi este fundamentat pe respectarea valorilor comunităţii şcolare şi ale sistemului educaţional. În acest sens au fost avute în vedere accesul liber şi gratuit la educaţie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia în mod echitabil de resursele materiale şi educaţionale furnizate de sistemul de învăţământ, onestitatea intelectuală, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnităţii tuturor membrilor comunităţii şcolare, respectiv deschiderea instituţională pentru schimbări constructive.

Potrivit documentului, drepturile elevilor sunt structurate în 5 categorii: drepturi educaţionale, drepturi de asociere şi exprimare, drepturi sociale, recompense şi alte drepturi. Documentul prevede deopotrivă îndatoriri, interdicţii şi sancţiuni pentru încălcarea de către elevi, în incinta unităţii de învăţământ, a prevederilor statutului sau a prevederilor explicite din actele normative în vigoare.

sursa: digi24.ro, edu.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Teiuș Info și pe GOOGLE NEWS


Învățământ-Cultură

Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | teiusinfo.ro

Publicat

în

EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | teiusinfo.ro

Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.

Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.

Vezi aici: Modele de SUBIECTE Evaluare Națională 2023 la română și matematică

Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:

  • Limba și literatura română
  • Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
  • Matematică

Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.

Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:

Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.

Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).

De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)

În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.

Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:

  • Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
  • Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
  • Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
  • Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
  • Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
  • Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
  • Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Teiuș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învățământ-Cultură

SIMULARE EVALUARE NAȚIONALĂ 2023: Modele de subiecte pentru elevii de clasa a VIII-a | teiusinfo.ro

Publicat

în

SIMULARE EVALUARE NAȚIONALĂ 2023: Modele de subiecte pentru elevii de clasa a VIII-a | teiusinfo.ro

Modelele de subiecte la Simularea pentru Evaluarea Națională 2023 la Limba Română, Matematică și Limba Maternă au fost publicate de Ministerul Educației.

Acestea au fost concepute pentru a-i pregăti cu succes pe absolvenții clasei a VIII-a pentru examenul de Evaluare Națională 2023.

Vezi aici:

SUBIECTE SIMULARE  EVALUARE NAȚIONALĂ 2023, la Matematică, Limba Română și Limba Maternă  clasa a VIII-a

Evaluarea Națională 2023 are loc în perioada 19-22 iunie, potrivit calendarului publicat în Monitorul Oficial.

Proba la Limba română se va desfășura pe 19 iunie, iar proba la Matematică este programată pe 21 iunie.

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile pe 9 iunie. Înscrierea candidaților se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 6 – 9 iunie. Primele rezultate s-ar afișa pe 28 iunie, iar cele finale, de după contestații, pe 4 iulie 2023.

Calendarul probelor și rezultatelor de la Evaluarea Națională 2023 este următorul:

  • 6 – 9 iunie 2023: Înscrierea la evaluarea națională
  • 9 iunie 2023: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 19 iunie 2023: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 21 iunie 2023: Matematica – probă scrisă
  • 22 iunie 2023: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 28 iunie 2023 (până la ora 14:00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 28 iunie 2023 (ora 16:00 – ora 19:00) – 29 iunie 2023 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 29 iunie – 4 iulie 2023: Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

La solicitarea comisiilor județene/Comisiei municipiului București de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a sau din proprie inițiativă, Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale poate aproba, în situații excepționale, prelungirea/reducerea perioadelor de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afișare a rezultatelor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Teiuș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învățământ-Cultură

9 elevi de la Școala Gimnazială Întregalde sunt beneficiarii ediției din acest an a Campaniei „Cozonacul de Crăciun”, organizată de Liceul Teoretic Teiuș

Publicat

în

În acest an un număr de 9 elevi, de la Școala Gimnazială Întregalde, sunt beneficiarii Campaniei „Cozonacul de Crăciun”, organizată de Liceul Teoretic Teiuș.

„Campania „Cozonacul de Crăciun” – ediția 2022, organizatăă de Liceul Teoretic Teiuș – Consiliul elevilor, a ajuns și la Școala Gimnazială Întregalde. Elevii din unitatea de învățământ din Întregalde (9 copii) sunt beneficiari direcți ai acestui proiect! Felicitări celor implicați în implementare!”, au transmis reprezentanții Liceului Teoretic Teiuș.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Teiuș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învățământ-Cultură

Ieri, 16 decembrie 2022, la Liceul Teoretic Teius a fost organizat un Târg de Crăciun, în scop caritabil

Publicat

în

Se apropie Crăciunul ! Am vrea să fim mai buni, am vrea să ştim că fiecare copil este într-un loc sigur şi confortabil, alături de o familie iubitoare, am vrea să putem face mai multe pentru cei cu care soarta a fost mai puţin darnică! Astfel, după o pauză de trei ani – perioada pandemiei care ne-a marcat pe toţi – Liceul Teoretic Teiuş a reluat tradiţia Târgului de Crăciun.

În ziua de 16 decembrie 2022, la ora 12:00, elevii liceului, de la mic la mare, împreună cu cadrele didactice, au invitat locuitorii oraşului Teiuş la un Târg de Crăciun, altfel decât cele din marile oraşe ale lumii, dar cu nimic mai prejos pentru persoanele dragi care au fost prezente. Produsele expuse pentru vânzare au fost confecţionate chiar de elevii liceului, îndrumaţi de dascălii lor, ajutaţi de fraţi şi surori, de părinţi sau de prieteni.

Târgul a fost organizat în parcarea din faţa clădirii ciclului liceal pentru elevii claselor I–XII, respectiv în clădirile Grădiniţei „Prietenia” pentru preşcolari şi pentru elevii din clasele pregătitoare.

Acest târg este o activitate importantă din cadrul proiectului educativ „Cozonacul de Crăciun” – campanie umanitară destinată copiilor defavorizaţi din Liceul Teoretic Teiuş, inclusiv şcolarilor şi preşcolarilor din Căpud, dar şi din Întregalde, deoarece, din acest an şcolar, Şcoala Gimnazială Întregalde este participantă la acest proiect.

Pentru o bună desfăşurare am beneficiat de sprijinul Primăriei din Teiuş şi al Poliţiei oraşului.
Banii obţinuţi din vânzări vor fi folosiţi pentru pregătirea unor pachete ce vor fi dăruite beneficiarilor proiectului: 26 de elevi din ciclul primar al unităţii noastre şcolare, 22 de elevi din clasele V–XII, 29 de şcolari şi preşcolari din Căpud, dar şi cei 9 elevi din Întregalde. Un loc aparte în sufletul membrilor Consiliului Elevilor – iniţiatorii acestui proiect – îl ocupă copiii de la Casa de tip familial „Rebeca” din Teiuş, care sunt, de asemenea, beneficiari ai proiectului.

Cadourile vor fi realizate săptămâna viitoare şi vor fi oferite beneficiarilor în zilele de miercuri şi joi, 21-22 decembrie 2022.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Teiuș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administratie

Stiri din zonă

Stiri din Alba

Politica

Stirea ta

Societate

Sport

Publicitate

Economie

Articole Similare

teiusinfoinfo, stiri teius, informatii teius